
Våre båter er spesialtilpasset for å drive hvalsafari slik at du skal få en best mulig opplevelse på sjøen. Sikkerhet ombord er en prioritert oppgave og hvert år kontrolleres farøytene av norske myndigheter og nødvendige sertifikater skrives ut. I tillegg til myndighetens krav har vi også egne standarder for å bedre sikkerheten. Dette gjelder ikke bare for fartøyene men også mannskapet ombord og selve driften av fartøyene.
“Sikkerheten vil alltid ha høyest prioritet”.Kaptein M/S ``Reine``
M/S “REINE“
Byggingen av M/S ”Reine” ble påbegynt allerede før andre verdenskrig. Krigen gjorde at byggingen først ble ferdig i 1949. Opprinnelig skulle ”Reine” benyttes som ishavsskute for å fange sel, men på grunn av forsinkelsene ble det ikke noe av planene om selfangst. I stedet ble ”Reine” solgt til Vesteraalens Dampskipsselskap og satt inn i lokal passasjertrafikk i Lofoten og Vesterålen.
Til hvalsafari
I løpet av årene har ”Reine” blitt ombygget og vært i tjeneste både som bruksvaktfartøy og fiskebåt. Når Maan Sjøfart A/S kjøpte og overtok ”Reine” i 1991, var båten preget av forfall. En betydelig arbeidsinnsats samt økonomiske midler måtte til for å sette fartøyet i stand og i 1992 ble det satt i drift hos Hvalsafari A/S og har vært hovedfartøyet siden den gang. ”Reine” oppgraderes og tilpasses stadig med tanke på sikkerhet og komfort for våre passasjerer.
Ny teknologi
I 2001 fikk vi installert to hydrofoner som i dag er det viktigste utstyret for å finne hvaler. Hydrofoner er rett og slett undervannsmikrofoner som gjør at vi kan høre undervannslyder. Når vi ankommer hvalfeltet slår vi på hydrofonene på og begynner å lytte etter ekkolokaliseringsklikkene som spermhvalene gir fra seg når de kommuniserer, navigerer og søker etter byttedyr. Ved å peile disse klikkene klarer vi å plassere oss svært nært hvalene når de kommer til overflaten. Dette er en fordel for oss og hvalene i og med at vi slipper å bruke mye motorkraft og tid på å gå mellom hvalene samt at vi forstyrrer hvalene minst mulig. Ved hjelp av hydrofonene legger vi oss bare å vente der som hvalene kommer til overflaten. Er ekkolokaliseringslydene tydelige, slår vi høytalerne på slik at dere kan få høre på spermhvalene
Spesifikasjoner:
Lengde:
30 m
Bredde:
6,8 m
Kapasitet:
80 personer
Motor:
Cummins, 6 sylindre, 640 BHP (471 kW)
Makshastighet:
10,5 knop
M/S ”Reine” er tilgjengelig for utleie utenom sesong. Ta gjerne kontakt dersom det er interessant.
M/S “MAAN DOLPHIN“
M/S “Maan Dolphin” (den gang M/S “Røværfjord”) ble bygget i år 2000 som passasjerbåt for å gå i rutetrafikk mellom Haugesund og øysamfunnet Røvær. I den forbindelse ble det fraktet både folk og annen type last som man trenger i det daglige liv. Det var til og med mulig å ta med èn bil nede på akterdekket. Fartøyet opererte i rutetrafikk frem til i 2019 hvor fartøyet ble solgt til Maan Sjøfart AS.
Til hvalsafari
Maan Sjøfart AS kjøpte båten for å benytte den til hvalsafari og dermed erstatte M/S “Maan Explorer” som har operert sammen med M/S “Reine” siden 2015. M/S “Maan Dolphin” er nyere, har bedre passasjerbekvemmeligheter, og vil på den måten bidra til at våre passasjerer får en enda bedre opplevelse på havet, spesielt når været ikke viser seg fra sin beste side. Da kan man tilbringe turen inn og ut fra hvalfeltet i en varm og tørr salong hvor man kan nyte en kopp kaffe eller te.
Videre har Maan Dolphin i likhet med våre andre båter blitt utrustet med hydrofoner for å kunne lytte etter spermhval.
For de som synes navnet Maan Dolphin virker kjent, kan det stemme godt siden vi eide en katamaran med samme navn i perioden 2008-2014.
Spesifikasjoner:
Lengde:
25,85 m
Bredde:
6,1 m
Kapasitet:
84 personer
Motor:
2 x CAT 3412E, 16 sylindre, 878 BHP (646 kW)
Makshastighet:
19,9 knop
M/S ”Maan Dolphin” er tilgjengelig for utleie utenom sesong. Ta gjerne kontakt dersom det er interessant.