Våre båter er spesialtilpasset for å drive hvalsafari slik at du skal få en best mulig opplevelse på sjøen. Sikkerhet ombord er en prioritert oppgave og hvert år kontrolleres farøytene av norske myndigheter og nødvendige sertifikater skrives ut. I tillegg til myndighetens krav har vi også egne standarder for å bedre sikkerheten. Dette gjelder ikke bare for fartøyene men også mannskapet ombord og selve driften av fartøyene.


“Sikkerheten vil alltid ha høyest prioritet”.

Kaptein M/S ``Reine``

M/S “REINE

Byggingen av M/S ”Reine” ble påbegynt allerede før andre verdenskrig. Krigen gjorde at byggingen først ble ferdig i 1949. Opprinnelig skulle ”Reine” benyttes som ishavsskute for å fange sel, men på grunn av forsinkelsene ble det ikke noe av planene om selfangst. I stedet ble ”Reine” solgt til Vesteraalens Dampskipsselskap og satt inn i lokal passasjertrafikk i Lofoten og Vesterålen.

Til hvalsafari

I løpet av årene har ”Reine” blitt ombygget og vært i tjeneste både som bruksvaktfartøy og fiskebåt. Når Maan Sjøfart A/S kjøpte og overtok ”Reine” i 1991, var båten preget av forfall. En betydelig arbeidsinnsats samt økonomiske midler måtte til for å sette fartøyet i stand og i 1992 ble det satt i drift hos Hvalsafari A/S og har vært hovedfartøyet siden den gang. ”Reine” oppgraderes og tilpasses stadig med tanke på sikkerhet og komfort for våre passasjerer.

Ny teknologi

I 2001 fikk vi installert to hydrofoner som i dag er det viktigste utstyret for å finne hvaler. Hydrofoner er rett og slett undervannsmikrofoner som gjør at vi kan høre undervannslyder. Når vi ankommer hvalfeltet slår vi på hydrofonene på og begynner å lytte etter ekkolokaliseringsklikkene som spermhvalene gir fra seg når de kommuniserer, navigerer og søker etter byttedyr. Ved å peile disse klikkene klarer vi å plassere oss svært nært hvalene når de kommer til overflaten. Dette er en fordel for oss og hvalene i og med at vi slipper å bruke mye motorkraft og tid på å gå mellom hvalene samt at vi forstyrrer hvalene minst mulig. Ved hjelp av hydrofonene legger vi oss bare å vente der som hvalene kommer til overflaten. Er ekkolokaliseringslydene tydelige, slår vi høytalerne på slik at dere kan få høre på spermhvalene


Spesifikasjoner:

Lengde:
30 m
Bredde:
6,8 m
Kapasitet:
80 personer
Motor:
Cummins, 6 sylindre, 640 BHP (471 kW)
Makshastighet:
10,5 knop

M/S ”Reine” er tilgjengelig for utleie utenom sesong. Ta gjerne kontakt dersom det er interessant.

M/S “MAAN EXPLORER

M/S “Maan Explorer” (den gang M/S “Varangervekteren”) ble opprinnelig bygget som politi/patruljebåt og opererte i hovedsak i øst-finnmark med Kirkenes som base. Fartøyet ble bygget i 1984 og var i polititjeneste frem til i 2008 hvor fartøyet ble solgt til Maan Sjøfart AS som hadde planer om å bruke den til hvalsafari. Imidlertid videresolgte Maan Sjøfart AS båten før den ble ombygget til hvalsafari da selskapet fikk en annen båt ved navn M/S “Maan Dolphin” i drift i stedet for.

Til hvalsafari

Etter at Maan Sjøfart AS solgte båten videre ble den bygget om til å frakte passasjerer og fikk da navnet M/S “Arctic Whale 1”. I 2014 ble selskapet som eide båten avviklet og Maan Sjøfart benyttet anledningen til å kjøpe båten for andre gang. Etter et nødvendig verkstedopphold ble fartøyet satt i drift for Hvalsafari AS 18. Juli 2015. Maan Explorer vil fremover bli ytterligere oppgradert og tilpasset hvalsafari med blant annet installasjon av nye hydrofoner.


Spesifikasjoner:

Lengde:
25,9 m
Bredde:
6,0 m
Kapasitet:
60 personer
Motor:
2 x GM 16V-92TA, 16 sylindre, 968 BHP (711 kW)
Makshastighet:
17 knop

M/S ”Maan Explorer” er tilgjengelig for utleie utenom sesong. Ta gjerne kontakt dersom det er interessant.